...
...
...

tisdag 26 maj 2009

DAGENS LÄRDOM



KÄRA VÄNNER

-
NU VILL JAG DELA MED MIG

AV EN FÖR MIG HELT NY LÄRDOM


Jag har varit ute på en del shopping på sistone.

Det innebär inte enbart positiva erfarenheter,

utan jag har lärt mig något nytt, som jag vill dela med mig av.
De roliga kommer i ett senare inlägg.


Jag köpte i Danmark två stora buskpioner.
När jag kom hem och skulle gräva ner dem,

upptäckte jag att det bara fanns en tjock rot i var kruka,

som dessutom var vikta på mitten för att rymmas i krukorna.

Det fanns inga andra rötter alls på någon av dem.
Båda dog ganska så snart.

Jag köpte nyligen en ros i kruka hos BlomsterHuset Europa i Ystad.
Samma sak inträffade. Rosen hade bara en kort och tjock rot.
Alltså ingen tillstymmelse till rotsystem.
Till och med barrotade rosor har fler rötter.

Nu var jag ju hemmavid och åkte tillbaka med rosen
och visade upp den för en ansvarig anställd.


Enligt butiken var den här rosen helt OK.

Det behövde inte finnas någon rot alls –

upplyste hon mig om och pekade på stället där roten började.
Jag kunde faktiskt inte hålla mig skratt och sa – ”du skämtar väl?”
Nej, det gjorde hon inte.


Nu har jag i alla fall lärt mig att jag innan köp alltid ska


LYFTA UR PLANTAN

ur krukan för att kolla att den innehåller
en riktig jordklump med små synliga rötter.


Är det bara jag, som har haft tur tidigare

och som aldrig ens tänkt på att rotsystemet inte ingår i priset?
För mig har det faktiskt varit självklart.

Tänk vad man lär sig på gamla dar…


Brukar ni kolla krukorna innan ni köper plantor???


10 kommentarer:

  1. Ja Randi! Den lärdomen kan inte upprepas ofta nog! Det är hårresande dåliga hortonomiska kunskaper hos personalen och här tycks allt vara tillåtet (till skillnad från ICA'S köttfärs...)
    Det är konsumenten som måste vara "utbildad" i s f peronalen hur otroligt det sedan än låter/Anja

    SvaraRadera
  2. Det här var skrämmande att höra. Jag har tack och lov inte varit med om det. Jag har inte tittat i plastkrukan för jag har klippt upp dom när jag har planterat om dom.
    Kram Hedvig

    SvaraRadera
  3. Hej !
    Nu fick jag lära mig något nytt om växter. Det har jag aldrig tänkt på förut.

    Tack också för ditt inlägg 3 januari 2008 ! Det handlar om att berika sitt eget liv. Det var något jag behövde höra idag :)

    Kram

    SvaraRadera
  4. Du är inte ensam...jag har också varit med om samma sak. Visst är det otroligt!
    Så jag kollar också alltid hur krukorna ser ut. Är jorden väldigt nypåfylld så brukar jag kolla i krukan annars ser man ju ofta rottrådar eller att den stått länge i krukan.
    Ja man lär så länge man lever...
    Kram Ninni

    SvaraRadera
  5. Nämen va f-n ..... det ska jag verkligen komma i håg! Jag har inte råkat t för detta ...ÄN.
    Kram Eva Linnea

    SvaraRadera
  6. Ooops, tack! Nu vet jag vad jag ska titta efter... det hade jag ingen aning om.

    Jag skulle vilja ha större bilder, men trots snälla bloggkompisar som försökt hjälpa mig så fårjag inte till det. Bilderna blir utdragna eller pixliga. Jag är helt enkelt för oteknisk när det kommer till programmering. Så jag gav upp. Men du har så rätt... och nu ligger det bilder där igen som bara MÅSTE ses förstorande...

    SvaraRadera
  7. Godkväll Randi!
    Det var skamligt av expediten, där du köpte rosen, att inte ge dig en bättre ros eller pengarna tillbaka. Sådana affärer åker man gärna inte tillbaka till, och rekommenderar inte heller andra att handla från.
    Jag har väl råkat ut för att jag fått fel sorter på rosorna, men det är ju sådant som kan inträffa, och ibland kan det bli överraskande bra ändå.
    Synd på buskpionerna - för det var väl suffruticosapioner? Vanliga doftpioner, kan bara vara ngn liten rot, som det sedan kommer skott i från.
    Bättre lycka nästa gång!
    Natti!
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  8. Jaså det är så den ser ut, Mangostan.. jag köpte en nyhet i Provivaserien och det var en nykomling på gästbesök med just Mangostan.. fint jag fick veta hur den där såg ut. Väldigt vacker bild som vanigt.. fler ord behövs inte:-)
    /Pialotta

    SvaraRadera
  9. Det där var jag.. den smet innan jag var färdig;-) /Pialotta

    SvaraRadera
  10. Oj, jag har aldrig kollat växter som jag köpt, har nog haft tur.
    Jag brukar handla hos Plantskolan i Flyinge och de har bra växter och kunnig personal tycker jag eller på Tirups örtagård. Det händer ibland att jag åker till Skåneplantor i Staffanstorp men jag tycker att de har sämre kvalitet på sina växter.
    Ha det bra
    Kram

    SvaraRadera